ANÁLISIS DEL PEC - LA MURTERA ADOR I PALMA

1. Variables contextuals: El PEC ha de tenir reflectit una anàlisi de la realitat sociocultural del barri, del poble o aldea i les seues implicacions en les demandes específiques educatives del tipus d’alumne/a, pare/mare, famílies i l’entorn en general.


El CEIP La Murtera és un centre educatiu públic que abraça dos pobles, Ador i Palma de Gandia, ja que, es troba al mig d’aquests dos.
Pel que fa a l’entorn socioeconòmic, aquests dos municipis anteriorment eren agrícoles però al pas del temps, s’han anat industralitzant. No obstant això, segueix mantenint-se l’essència de l’agricultura. A més, aquests pobles es van expandir gràcies al creixement urbanístic, i estan ben comunicats amb la resta de la comarca. Una de les grans ajudes que proporciona aquest centre per conciliar la vida laboral i familiar és el menjador escolar.
Quant a l’entorn sociocultural, els dos municipis compten amb una Biblioteca, una escola de música i serveis poliesportius.
D’altra banda, cal dir que la llengua vehicular és el valencià des del curs 1995-1996.


2. Plantejament ideològic o trets d’identitat: el PEC ha de posicionar-se també respecte a una concepció antropològica i sociopolítica i en relació a les necessitats detectades i a la realitat en la que està ubicada aquesta comunitat. Aquestes s’han d’explicitar a través d’una sèrie de principis i prioritats que orienten la definició dels plans pedagògics, de convivència i d’organització.


La finalitat principal que el col·legi vol aconseguir és una educació integral a través de la inserció en l’entorn, la interacció amb tots els membres de la comunitat educativa. A més, pretenen portar a terme una gestió democràtica on el diàleg regne les relacions entre les persones. Creuen en la convivència com a base de l’educació i de consecució dels objectius plantejats.
D’altra banda, vol garantir una escola igualitària basant-se en la coeducació per compensar les desigualtats de gènere. Es considera un centre aconfesional ja que respecta ideologies diferents i vol evitar la subjectivitat en l’educació.
Finalment, presenta una autonomia dintre de la legalitat vigent com a principi d’actuació.
Per tal d’aconseguir aquests principis es marquen com a nous objectius la innovació pedagògica amb un impuls de la metodologia activa.


3. Concepción pedagògica: El PEC en funció de les necessitats i demandes detectades i de les prioritats per a la seua satisfacció deurà definir els principis de com es van aconseguir aquestes prioritats i satisfer les necessitats destacades.


El centre facilita i fomenta la formació permanent del professorat mitjançant cursos, jornades, entre altres; per tal d’actualitzar els coneixements i poder donar una resposta eficaç a les necessitats dels alumnes. Les innovacions amb més importància són  les tecnologies i les metodologies actives, potenciant l’actitud oberta, crítica, capacitat de discussió i decisió i l’autonomia. Es basa en protagonitzar a l’aprenentatge de l’alumne, mentre el professor farà de guia.


Totes aquestes qüestions citades anteriorment estan incloses a l’organigrama del Centre, que en aquest cas és bidireccional, és a dir, les decisions es prenen al Consell o al Claustre.


Els nivells de primària s’organitzen en tres cicles, primer, segon i tercer; i per altra banda, l’Educació Infantil. I els grups de treball s’organitzen tenint en compte les propostes del curs anterior i les necessitats de cada curs.


Pel que fa al procediment d’identificació i atenció dels alumnes es segueixen una sèrie de pautes, resumidament:
Primer el tutor detecta les dificultats i reuneix la informació individual i familiar de l’alumne. Després, es fan els ajustes didàctics necessaris. A continuació, s’informa als pares que hi ha una intervenció amb el psicopedagog.


Per finalitzar, el psicòleg realitza una avaluació detallada i informa als pares dels resultats i les mesures que s’han de prendre.  
A més a més, el centre compta amb una aula d’educació especial formada per dues de pedagogia terapèutica


4. Model organitzatiu-estructural: el PEC ha de reflectir, en coherència amb estos principis i prioritats filosòfiques i pedagògiques, la forma d'organització que adoptarem per a aconseguir-ho (sobretot les funcions i el funcionament dels òrgans col·legiats i els càrrecs unipersonals) i el sistema de normes que faciliten la convivència i les relacions que es va a generar, ja que a partir d'aquesta situació es van a crear actituds i, sobretot, el tipus de clima i cultura d'un centre.
L’estructura d’organització del centre està formada per òrgans de govern i de coordinació per tal d'aconseguir una millor autonomia amb l’assoliment d’objectius, participació de la comunitat educativa, millora i innovació  de l'ensenyament i la projecció externa de l’escola.
En els òrgans de govern estan els unipersonals i els col·legiats. En els òrgans unipersonals de govern es pot destacar les funcions del director que és la responsabilitat general de l’activitat escolar; cap d’estudis que té diverses funcions específiques; i secretaria que gestiona l’economia i administració.
Per altra banda, estan els òrgans col·legiats de govern compost per el consell escolar que destaca per ser l’òrgan de participació de la comunitat escolar en el govern de l’escola i també és un òrgan de programació i seguiment, aquest està format pel director, cap d’estudis, un regidor de l’Ajuntament, un terç dels mestres, un terç està format pels pares, un membre assignat per l’AMPA, que col·labora econòmicament amb les despeses i les activitats extraescolars del centre, un representat del personal d’administració i serveis i la secretaria del centre.
Altre òrgan col·legiat del govern es el claustre de professors, el qual permet la participació dels mestres en la gestió i planificació del centre i està integrat per la totalitat dels mestres que hi presten serveis amb la directora.
Ademés, estan els òrgans de coordinació compostos per els òrgans col·legiats de coordinació i els òrgans unipersonals de coordinació.
Primerament els òrgans col·legiats de coordinació estan formats per els equips de cicle que tenen la funció de coordinar, organitzar i desenvolupar els ensenyaments del cicle format per tots els mestres del cicle; també es troba la comissió pedagógica que tracta de coordinar totes les actuacions seguint la programació per aportar coherència a l’activitat general, aquesta està formada per l’equip directiu i els coordinadors de infantil i els tres cicles; i també té lloc la comissió d’atenció a la diversitat que planifica, promou i fa el seguiment de les actuacions per a atendre a la diversitat dels alumnes, aquesta està formada per la cap d’estudis i els mestres d’educació especial.
Per altra banda, estan els òrgans unipersonals de coordinació on incloem els coordinadors de cicle que s’encarreguen de que es mantenga coherència i continuïtat al llarg de l’educació i estan formats per un coordinador de cada cicle amb la cap d’estudis; també hi ha un coordinador de informàtica que s’encarrega dels recursos informàtics optimitzant els seus ús i adquirint nous i assessorant a altres mestres.
Per finalitzar, cal destacar la participació dels dos ajuntaments per a contribuir a les millores de les infraestructures del recinte escolar i també per al manteniment de les instal·lacions com la fontaneria, l'electricitat, del manteniment i les tasques de jardineria…
També destacar la presència d’altres institucions com els centres de salut pública en l’organització d’activitats preventives per a la formació; la coordinació amb el IES Vall de la Safor amb el trasllat d’expedients i altres associacions com Save the Children o globamon.

Comentarios

Entradas populares de este blog

LOMLOE

LOMLOE